Saturday, July 31, 2010

Perihal Aurat Wanita

Malam Pesona Mahabbah 2010
30 July 2010/ Jumaat
Malam yg indah bgku dn rkn2 ku…asenye la coz ktorg sume dpt bergaya mcm maner pon yg ktorg nak, coz program ni tk muslimat je n dbuat secara tertutup so pakai la cam ner pon x kesah…siap bley catwalk n brgaya cam model la pastu ader sesi soal jwb cam lam miss universe tue. Ana plak mlm ni ase teringin nk bergaya ala2 pdg pasir n ala2 aisya lam citer ayat2 cinta gtue…so dipendekkan citer ana pon pakai je la jubah mana yg ader, tp mmg x pnah pakai g kuliah pon coz dia agk brwrna terang n bergaya kot, agak segan klo nk pakai g kuliah. So, pas isyak ana pon trn la ngan kwn n g ke dwn tmpat majlis tu diadakan, pd mulanya ok la tp…bla dh jmpa ngan kwn2 sebatch n kwn2 rapat ana mula la kecoh diorang coz ana x msk pon prtndngan tut2 g bergaya mengalahkn peserta2 prtndngan, so ramai la yg ckp knp x msk. Ana ni sbnrnya teringin tp segan la plak…tgk la taun dpn klo ader pluang g bley la msk…hehe plng aser trsentuh ati bla ustzh yg jd juri prtndngan mlm tu ckp, ha…ni knp x nmpk awk td?? Puas sy tnggu x msk2 gak,pakai dh cntk dh….n pastu rmai la yg brtnya knp x msk. Emmm mcm2, pastu ader la plak sowing adek junior ni nk amek gmbr ana plak dh..nmpk menarik pastu tertarik nk amek gmbr ana ktanya. Ape2 je la diorng ni padahal ana aser besa je ana pkai mlm tu tp maybe coz x der org len yg pkai cam tu sbb tu la kot diorg nmpk ana mcm bergaya cntk je. Pngajrnnya klo g mjls mana2 n kta x jd peserta jgn la pkai bergaya sgt t kta yg jd perhatian bknnya peserta tu sndr. Majlis tu berakhir lam kol 11 lebih. So, pas brgmbr ngan kwn2 ktowg pon blk la ke blk msg2.
Sbnrnya ana bkn la nk citer sal ape yg ana rasa je tp juga sebenarnya nk bg cket ulasan la dr pe yg ana tgk kt majlis mlm tu. Tema majlis pd mlm tu anggun bergaya syariat terpelihara. Klo dr pemerhatian ana la..ade sesetengh peserta yg mmg pakaian yg sesuai tp ader jgk yg kurang sesuai pilihannya.mmg la klo nk ikut, prtndngan ni tk prmpuan sume tp still x sesuai klo nk dikatakn sbg busana muslimah yg menutup aurat. Ape yg ana dapati msh rmai lg d klgn kta muslimah yg msh x sdr atau buat2 lupa mengenai syarat berpakaian dlm Islam. Menutup aurat bukan sekadar kta menutup bdn dgn kain / pakaian ttp sbnrnya mengelakkan bntk bdn kta dr dilihat oleh yg bkn muhrim atau ajnabi. Apa yg sy lihat mrk memilih pakaian yg memang menutup bdn ttp still x mengikut cara yg btol antrnya ader yg ketat, jarang, tudung singkat/ x menutup dada dn x memakai stoking. Klo kta sekadar memakai pakaian yg menutup anggota bdn, itu bkn dikira menutup aurat ttp membungkus aurat. Di sini, ana sertakan dalil2 dr Al-Quran dn hadis yg tlh menceritakan dgn pnjng lebar dn lengkap mengenai aurat2 wanita yg harus dijaga.
Aurat Wanita Dari Al-Quran Dan Hadis

1. Bulu kening
-Menurut Bukhari, "Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening." Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki)
-"Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan." (An-Nur: 31)
Keterangan: Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki.

3. Wangian
-"Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina." (Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban).

4. Dada
-"Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka. " (An-Nur : 31)

5. Gigi
-'Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya.' (Riwayat At-Thabrani)
-"Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang mengubah ciptaan Allah"(Riwayat Bukhari dan Muslim).

6. Muka dan Tangan
-Asma Binti Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: 'Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja." (Riwayat Muslim dan Bukhari).

7. Tangan
-"Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya"(Riwayat At Tabrani dan Baihaqi).

8. Mata
-"Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pandangannya." (An Nur : 31).
-Sabda Nabi SAW, "Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama, pandangan seterusnya tidak dibenarkan." (Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi).

9. Mulut (suara)
-"Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik."( Al Ahzab: 32).
-Sabda Rasulullah saw, "Sesungguhnya akan ada umatku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi." (Riwayat Ibn Majah).

10. Kemaluan
-"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka. "(An Nur : 31).
-"Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya." (Riwayat Al Bazzar).
-"Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah." (Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah).

11. Pakaian
-"Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti." (Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah).
-"Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya." (Riwayat Bukhari dan Muslim). Keterangan: Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.
-"Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuan mu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Al Ahzab : 59).

12. Rambut
-"Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya." (Riwayat Bukhari dan Muslim).

No comments:

Post a Comment